ТОП 5 митове за електронните подписи

ТОП 5 митове за електронните подписи

За повечето от нас е ежедневие да правим онлайн преводи през телефона си, да резервираме билети и пътувания в страната и чужбина, да се абонираме за електронни услуги на всички устройства, да следим дома си през онлайн приложения за наблюдение и да обменяме информация с хора от целия свят. Проверяваме салдо по сметки, плащаме данъци, подаваме декларации, живеем активно онлайн, без да губим време в пътуване и чакане по опашки, но стигнем ли до трудово-правни взаимоотношения – все още разчитаме на хартиени документи. 

Често правим неща по инерция и защото „винаги така сме ги правили“. От време на време, обаче, трябва да се замисляме дали има нужда да продължаваме така и дали това е най-добрият начин.

Когато става въпрос за администриране на документи, все повече хора търсят друг начин, алтернатива на хартиените копия, особено в контекста на Наредбата за електронни документи, която отваря възможност за дигитализация и на този аспект от ежедневието ни.

Въпреки ясната нормативна рамка, множество иновативни проекти и добри примери, все още съществуват редица митове за електронните подписи. Нека разгледаме пет от тях и разясним как стоят нещата наистина. 

Все още са много популярни схващанията, че:

  1. Електронните подписи не са законни
  2. Електронните подписи не са сигурни/защитени
  3. Електронните подписи са прекалено скъпи
  4. Електронните подписи изискват сериозни технически познания
  5. Електронните подписи са трудни за настройване

Преди да „разбием“ тези митове, нека да отговорим на въпроса какво всъщност е електронния подпис:

Електронен подпис е реквизит на електронен документ, предназначен за защитата му от фалшификация. 1
Полагането на електронен подпис означава, че:
  • се идентифицирате като автор на електронния документ
  • се съгласявате със съдържанието на документа
  • защитавате документа от последващи промени 2

Ето тук, тук и тук ще откриете още информация.

1. Електронните подписи не са законни

Много хора все още не са наясно с правната валидност и технологичния напредък на електронните подписи. Липсата на осведоменост води до скептицизъм относно тяхната ефективност и сигурност. 

Всъщност, в Наредбата за електронни документи от 2018 г. подробно са описани допустимите от българското законодателство видове електронни подписи и тяхното приложение.  

2. Електронните подписи не са защитени

Всеки електронен подпис представлява уникална двойка цифрови ключове. Първият ключ е частен и таен, съчетаващ нещо, което имате, с нещо, което знаете. Той се генерира и съхранява върху смарт-карта (нещото, което имате). Достъп до картата и ключа в нея имате само Вие, собственикът на подписа, чрез ПИН-код (нещото, което знаете). Именно с частния ключ подписвате. Другият ключ от двойката е публичен и е нужен, за да се разчете подписът, положен с частния ключ.

При ползването на квалифициран електронен подпис се запазва информация за всеки един подпис, документ и съобщение, дата, време и локация на подписване, което позволява целият процес да бъде проследен. Всяка промяна на вече електронно подписан документ го прави невалиден.

След всичко казано по темата, по-скоро е основателен въпросът за сигурността на саморъчния подпис и механизмите за негова защита. Все пак, обръщаме внимание, че безопасността на електронния подпис зависи от правилното му използване и защита на съответните криптографски ключове и сертификати.

3. Електронните подписи са прекалено скъпи

За разлика от саморъчния подпис, квалифицираният електронен подпис има цена към доставчика на удостоверителни услуги. Както стана ясно, има различни електронни подписи – по-евтини, по-удобни, по-автоматизирани, по-сигурни. Всеки има своите предимства и ограничения, както и съответната цена, която варира от 12 лева на година за КЕП до 1,5 лева за всеки ОКЕП при различните доставчици.

Ако сравняваме само цената на саморъчен и цената на електронен подпис, то определено везната натежава в полза на безплатния саморъчен подпис, положен на хартия. Тук обаче е редно да сложим от другата страна на везните и разходите за хартия, печат, време за координация, химикали, куриерски разходи, папки и помещения за съхранение. Добавете и времето за търсене на документ в целия архив, включете и риска от физическа загуба на документи – форсмажор, пожар, кражба, наводнения…. И нека сега да направим сметката дали цената на електронния подпис не е за предпочитане

Как излизат сметките за Вас, може да проверите  с нашия калкулатор за разходи за поддръжка:

4. Електронните подписи изискват сериозни технически познания

Да, но само за тези, които ги създават и поддържат. Техническите познания, необходими на потребителите на електронни подписи, се свеждат до способността да се зареди външен носител към компютър за КЕП подписи , изтеглянето на мобилно приложение, правене на снимки с телефон, сваляне на файлове и натискане на бутон „Подпиши“.
Може да изтеглите приложенията на нашите партньори от тук и тук и да се уверете, че не ви трябва диплома за инженер 😊, за да подписвате с електронен подпис.

5. Електронните подписи са трудни за настройване

Повечето електронни подписи, които познаваме, дори не изискват настройка, а ако има такава, то тя се прави от доставчика или партньора на доставчика. Разбира се, необходимо е да се мине през процедура по идентификация и валидация на лицето със съответните стъпки, но това обикновено отнема 2-3 минути. След това подписването става само с един бутон.

Ако все още имате съмнение в надеждността и приложимостта в ежедневната Ви работа на електронните подписи и електронните трудови досиета, споделяме и няколко полезни линка:

Доставчици на ел. подписи в България

Инсталиране на КЕП в 5 стъпки

Ползването на електронни подписи в HeRMeS еXpress е проектирано да бъде лесно и удобно за потребителите. След изтегляне на приложението на избрания доставчик на електронни удостоверителни услуги, може да разчитате на видео инструкции и вграден съветник при регистрация и валидация на електронен подпис. 

Ние се грижим за интегрирането на HeRMeS eXpress и приложението за ОКЕП, както и нотификацията и валидацията на подписания документ, както и надеждното съхранение, съгласно нормативните изискания.

Ако искате да научите повече, пишете ни.